Kuva Flickr.com. Lisenssi CC BY 2.0 |
`We Can Do It!` on alun
perin II maailmansodan aikainen amerikkalainen propagandajuliste, jonka Westinghouse
Electric tilasi J. Howard Milleriltä omien tehdastyöläistensä työmoraalia kohottaakseen.
Noin kuusi miljoonaa yhdysvaltalaista naista siirtyi töihin teollisuuteen
täyttämään armeijaan siirtyneiden miesten jättämää työntekijävajetta.
Monet naiset työskentelivät juuri sodankäyntitarvikkeita tuottavissa tehtaissa. Julisteen oli tarkoitus valaa uskoa tehdastyöhön siirtyneille naisille, että he kyllä kykenevät täyttämään miehen paikan ja tekemään oman osuutensa kansakunnan sotaponnistelujen eteen.
Monet naiset työskentelivät juuri sodankäyntitarvikkeita tuottavissa tehtaissa. Julisteen oli tarkoitus valaa uskoa tehdastyöhön siirtyneille naisille, että he kyllä kykenevät täyttämään miehen paikan ja tekemään oman osuutensa kansakunnan sotaponnistelujen eteen.
Ovatko We Can Do It - tytön yhtäläisyydet Kippari-Kalleen sattumaa vai suunniteltua, sitä ei julisteen
syntyhistoria kerro. Julisteen inspiraationa toimi 17-vuotiaan michiganilaisen tehdastyöntekijä
Geraldine Hoffin valokuva. Geraldinen
ura teollisuudessa jäi vain parin viikon pituiseksi. Sellistinä hän oli
huolissaan käsiensä puolesta ja vaihtoikin pian työhän kirjakauppaan. Itse
Geraldine Hoff Doyle sai tietää vasta 80-luvulla olleensa julisteen
inspiraatio.
Julisteesta puhutaan
usein hieman virheellisesti myös nimellä `Rosie the Riveter`. Rosie oli toisen
maailmansodan aikana Yhdysvaltain sotateollisuudessa työskentelevien naisten
ponnistuksia kuvaava propagandahahmo ja henkilösymboli. Erilaisissa
propagandafilmeissä, julisteissa, lauluissa esiintyneen Rosie the Riveter
–hahmon luomisessa esikuvana puolestaan toimi pommikonetehtaassa työskennellyt
Rose Will Monroe. Osattiin sitä jo silloinkin ammentaa aineksia klassisesta
taiteesta; Saturday Evening Postin kannessa julkaistu Rosie-kuva on
asettelultaan aika suora kopio Michelangelon Profeetta Isaiahista,
pitsinenäliinalla täydennettynä.
Sodan aikana
filmiteollisuus nosti esille työtä tekeviä tyttöjä ja naisten työtaidot
alkoivat saada tunnustusta ja naisten työhön siirtymiselle olikin paljon
tilausta. Sodan loputtua naisten kuitenkin oletettiin palaavan työmaailmasta
takaisin kotiin ja antavan tilaa sodasta palaaville miehille. Heti sodan
jälkeisenä aikana kansakunnan arvomaailma kääntyikin aivan uuteen suuntaan ja ikään
kuin vastareaktiona kaikelle eletylle turvattomuudelle perheestä, kodista ja
kotiäitiydestä tuli vahvoja sodanjälkeisen ajan symboleja. Naisten oletettiin huolehtivan
lapsista ja kodista sillä aikaa kun mies kävi työssä elättääkseen perheensä. Naisasialiikkeen
monen vuosikymmenen saavutukset tuntuivat suurelta osin sulavan pois ja
muutoksen sijaan pysyvyydestä tuli aikakauden arvo. Kesti 60-luvun lopulle asti
kunnes naisten tasa-arvopyrkimykset alkoivat jälleen ottaa uusia askeleita.
United States. Office of war information. Public Domain. |
We Can Do It – juliste
ei saanut II maailmansodan aikana kovinkaan suurta julkisuutta. Vasta 70-luvulla
se löydettiin uudelleen, jolloin siitä tuli ensin feministiliikkeen tunnuskuva
ja sittemmin iso pala popkulttuuria. Juliste jatkaa nykypäivänäkin elämäänsä
paitoina, postikortteina, mukeina ja jääkaappimagneetteina ja se lienee yksi
tunnetuimmista sotapropagandajulisteista.
Se leviää eri käyttöyhteyksiin versioituna Propagandaan julistetta käytetään edelleen,
mm. Sarah Palin ja Hillary Clinton ovat tehneet omat WCDI-versionsa. Barak Obaman
legendaarinen Yes we can –kampanjakin rakentui samalle pohjalle. Kunnon
popkulttuurituotteen tavoin teemasta on tehty myös lukuisia parodioita sekä
erilaisia kaupallisia sovelluksia. Ehkä ainoastaan Britannian hallituksen kotijoukkojen moraalin kohottamiseen suunnattu `Keep Calm and Carry on` on vielä tätäkin tunnetumpi.
Kaikkien aikojen levinnein sotapropagandajuliste ? UK Government. Public Domain. |
:D olipa kiva lukaista tämä! Molemmat, sekä we can do it että keep calm löytyy magneetteina jääkaappini ovesta.
VastaaPoistaEnsimmäinen oma ostos NYkistä ja toinen systerin tuoma Lontoosta.
Joskus olen taustat jostain lukenut, mutta mukava palauttaa mieleen.
Näissä sodanaikaisissa julisteissa on jotain kovasti kiehtovaa, itseltäkin löytyy.
Poista