24.huhtikuuta
eli ensi sunnuntaina vietetään Vaatevallankumousta. Vaatevallankumouksessa
ihmiset eri puolilla maailmaa näyttävät, että haluamme vaateteollisuudelta
lisää vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.
Liike
sai alkunsa kolme vuotta sitten, kun yli 1000 ompelutehtaan työntekijää kuoli Rana
Plaza tehdasrakennuksen romahduksessa Bangladeshissa 24.huhtikuuta 2013.
Vaatevallankumousviikon aikana meidät
kuluttajat haastetaan kysymään vaateteollisuudelta, että kuka on tehnyt minun
vaatteeni. Voit osallistua pukemalla viikon aikana jokin vaate nurinpäin
päällesi, ottamalla itsestäsi kuvan ja jakamalla sen jossain mediassa
hashtagilla #WhoMadeMyClothes. Lähetä myös kuva vaatteesi merkille ja koeta saada vastaus että kuka vaatteen on tehnyt ja missä olosuhteissa.
Ei rytkyille, kertakäyttömuodille ja ihmisoikeuksien polkemiselle! Iso kyllä laadulle, kestävämmälle kulutukselle ja eettisille toimijoille.
#vaatevallankumous, #WhoMadeMyClothes |
Kuva
minun nurinpäin käännetystä vaatekappaleestani on tässä. Vaatteen tuotelapusta
(jota en muuten ollut aiemmin edes lukenut) selviää, että treenihupparini on
tehty Myanmarissa ja että 1 % Stormbergin liikevaihdosta käytetään
humanitaarisiin ja yhteiskunnallisesti hyödyllisiin hankkeisiin. Lapussa lukee
vielä että ” Think twice, Reuse, Recycle,
Care for the future”.
Stormberg
on yrityksenä hyvin mielenkiintoinen, se on tehnyt ympäristö- ja yhteiskuntavastuullisesta
toiminnastaan selkeän markkinointistrategian itselleen. Ja hyvä näin; ainakin yrityksen sivuilla toiminnan
eettiset periaatteet on esitelty hyvin käytännöllisellä tasolla, ei ainoastaan ympäripyöreinä lupauksina.
Kirjoitin
viime kuussa täällä miten erään ison turkulaisen yrityksen takapihan roskalava
oli täynnä käyttökelpoista materiaalia.
Järjettömän tuhlaamisen ärsyttämänä minä (monen muun tavoin) kirjoitin
yrityksen fb-sivuille aika kipakkaa palautetta asiasta. Jos ei asia ärsyttänyt
suunnattomasti jo ennestään, niin meinasi mennä suuttumuksen puolelle kun yritys lakonisesti vastasi,
että he
aina toimivat kierrätyksen huomioiden. Ai!? Juurihan tässä on toimittu toisin.
Yrityksen reaktio on
malliesimerkki kaikille itse teossa kiinnijääneille; kiistä kaikki, väitä
pontevasti mustaa valkoiseksi, älä selittele yhtään enempää. Vaan kyllä kuluttaja,
ärsyttäväkin sellainen, ansaitsisi paremman vastauksen. Ei tule kyseinen yritys saamaan
minua enää koskaan asiakkaakseen.
Facebookin Roskalavalla käytiin eilen kipakkaa keskustelua kun yksi ryhmän jäsen (ei yritys, vaan yksityishenkilö) ilmoitti vieneensä 15 isoa säkillistä todella hyviä vaatteita (hänen omat sanat) roskalavalle. Positiivista tuossa oli että kertoi Roskalavalla asiasta, jotta joku voisi käydä hakemassa, mutta olisiko silti voinut hoitaa jotenkin muuten? Hyväntekeväisyysjärjestöjä ja lahjoitetaan palstoja on vaikka kuinka, ja tulevat paikalta hakemaan. Vaikka joku nyt toivottavasti sa "todella hyviä" vaatteita, kyllä se sieltä roskalavalta hakeminen aina vähän "noloa" on ja fiksumpaa olisi suoraan lahjoittaa tarvitseville.
VastaaPoistaNo niinpä. Ainakin fb:n annetaan palstat tuntuvat toimivat tehokkaasti, kaikelle mahdolliselle löytyy haluajia jonoksi asti.
Poista