Robert Doisneaun Suudelma Pariisin kaupungintalon edessä. Lähde https://www.flickr.com/photos/orionpozo/238005129/in/photostream/ . CC BY 2.0 -lisenssi. |
Robert
Doisneaun valokuva ”Suudelma Pariisin kaupungintalon edessä” (Le baîser de
l'hôtel de ville1950) mainitaan usein maailman kuuluisimmaksi suudelmaksi. Onko
se sitä, ehkä ei, mutta postikorttina ja julisteena se on
eittämättä laajalle levinneimpiä suudelma-aiheisia taidevalokuvia. Kuva oli osa
keväistä, romanttista Pariisia käsittelevää tilaustyötä, jonka amerikkalainen
Life-lehti tilasi Doisneaulta vuonna 1950. Life halusi välittää käsitystä
vapaamielisistä eurooppalaisista, jotka eivät kainostele näyttää tunteitaan
julkisesti. Kuvatekstinä luki, että Pariisissa nuoret voivat suudella
julkisesti ilman, että kukaan kiinnittää siihen mitään huomiota.
Samanaikaisestihan Life-lehden kotimaassa Yhdysvalloissa konservatismi oli
voimakkaassa nousussa ja kulttuuripiirit ahtaalla McCarthyn kommunistivainojen
ollessa jo aluillaan. Vaikkei ollutkaan poliittisesti erityisen aktiivinen, oli
Robert Doisneau kuitenkin avoimen vasemmistolaisesti suuntautunut.
Julkaisuhetkellä
kuva tai artikkeli kokonaisuudessaan ei vielä herättänyt suurta huomiota. Vasta
vuonna 1986 erään julistefirman käytettyä kuvaa postikorttina ja julisteena, se
muodostui todelliseksi myyntihitiksi ja eräänlaiseksi julistetaiteen ikoniksi
kaikkialla maailmassa. Nykyään hetki elää postikorteissa, palapeleissä,
kahvimukien kyljissä, tyynyliinoissa ja t-paidoissa. Kuvan nousua kulttiasemaan
vauhditti varmasti osaltaan näyttävä oikeusjuttu, jossa kuvan nainen, Francoise
Bornet, vaati itselleen osuutta kuvan tuotoista. Bornet hävisi jutun
oikeudessa, mutta Doisneau lahjoitti kuvan alkuperäisvedoksen Bornetille. Tämä
myi sen myöhemmin kuvaajan kuoleman jälkeen huutokaupassa 155.000 eurolla, mikä
saattaa olla suurin yksittäisestä valokuvasta koskaan maksettu kauppahinta.
Oikeusjutun
yhteydessä kävi ilmi, että kuva ei ollutkaan sellainen spontaani, ohikiitävän
hetken tallentuma, joksi sitä oli luultu, vaan lavastettu otos. Kuvan
suutelijat olivat kyllä ”oikeita” rakastavaisia, mutta palkattuja sellaisia.
Francoise Bornetin mukaan kuva siis oli lavastettu, mutta suudelma oli aito ja
nautinnollinen. Suutelijoiden rakkaus ei kestänyt aikaa yhtä hyvin kuin kuva,
he erosivat vajaan vuoden kuluttua. Bornetin kanssa kuvassa suudellut silloinen
poikaystävä Jacques Carteaud sai itselleen kuvasta 500 frangin kuvauspalkkion
lisäksi ainoastaan kauniin muiston. Kuvan kaupallista arvoa ei paljastuminen
lavastetuksi pienentänyt, ennemminkin päinvastoin.
Robert
Doisneau kertoo kuvaustyylistään, että hän pitää ajatuksesta, että kaikki ei
ole täydellisesti kontrolloitua, vaan että jotain voi kohdata sattumalta. Onkin
vähän ironista, että enimmäkseen ”aitoja” tilanteita kuvanneen Doisneaun juuri
spontaaneimmalta vaikuttava kuva osoittautuu lavastetuksi. Silti hän ei omien
sanojensa mukaan olisi koskaan rohjennut kuvata kyseistä tilannetta aidosti.
Kadulla suutelevien satunnaisten rakastavaisten intiimi tallentaminen filmille
ei olisi ollut hänen mielestään oikeutettua. Uskon hänen tarkoittavan sekä
moraalista että lainmukaista oikeutusta. Oikeiden ihmisten jokapäiväistä arkea
kuvattaessa voisi intiimiyden raja kulkea juuri suudelman kohdalla mieluusti vielä
nykypäivänäkin.
Mitä
kuvan suudelma sitten katsojalleen edusti? Doisneau oli ollut mukana II
maailmansodassa Ranskan vallankumousliikkeessä, ja kuvannut Ranskan
sodanaikaista alennustilaa. Mm. kuuluisa kuva kadulle suistuneesta valkoisesta
hevosesta nähtiin symbolina Ranskan sortumisesta natsivallan alle. Sodan
jälkeen Doisneaun kuvat alkoivat edustaa ns. humanistista valokuvausta jonka
pääosassa oli arjen iloissa ja suruissa kuvattu ihminen. Ihmiset kaipasivat
sodanjälkeisessä maailmassa kotoisia, lämpimiä kuvia tulevaisuudenuskonsa
palauttajina. Arkisen Pariisin empaattisuus, humaanisuus ja usko tulevaisuuteen
muodostuivat kuvaajan tavaramerkeiksi. Suudelmakuvasta tuli Pariisin uuden ajan
ja vapaamielisen elämäntavan symboli. Sen voi nähdä edustavan milloin
romanttista rakkautta, milloin hurmaa, intohimoa ja eroottisuutta. Joku voi
nähdä sen salaisena suudelmana tai varastettuna onnen hetkenä, joku toinen
tapakulttuurina tai ystävyyden eleenä… mitä ikinä katsoja siinä haluaakaan
nähdä. Minä näen kuvassa toverillisuutta, jaettua ajan ja paikan
kokemusta, ennemminkin kuin suurta romanttista rakkaustarinaa.
Robert Doisneaun omin sanoin; ”on päiviä, jolloin pelkkä näkeminen tuntuu
todellisesta onnelta… tunnet olosi rikkaaksi niin kuin haluaisit jakaa liian
suuren hurmiosi muiden kanssa”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti