Anna Kortelainen; Hurmio - oireet, hoito, ennaltaehkäisy
Anna
Kortelainen on helsinkiläinen kirjailija, kolumnisti ja puhetyöläinen,
filosofian tohtori ja tutkija, joka on kirjoittanut naisten historiaan ja
kuvataiteeseen liittyviä teoksia. Läpimurtonsa hän teki vuonna 2002 teoksellaan
Virginie! Albert Edelfeltin rakastajattaren tarina.
En itse ole mikään Kortelaisen tuotannon suurin fanittaja, mutta 1800-luvun tavarataloja julkisena tilana käsittelevä `Päivä naisten paratiisissa` on minulle merkittävä kirja, johon tulee ajoittain palattua. Kortelaisen toimittama, tänä vuonna ilmestynyt Avojalon - 20 tositarinaa Karjalan kannakselta on minulla vielä omalla TBR-listallani. Olen sen lukemista vähän säästellyt sopivaan hetkeen, jolloin ehkä olisi aikaa ja innostusta muutenkin paneutua syvemmin omiin rajantakaisiin karjalaisiin juuriini.
Kortelainen on ehkä
tahtoen, ehkä tahtomattaan, kerännyt mainetta valovoimaisena historiatieteen
popularisoijana. Miten selittää asiat, miten rakentaa tarina ja miten houkutella
lukija mukaan ilman että tekee vääryyttä historialle tai menneisyyden ihmisille, siinä kirjailijalla haastetta. Ei ihme, että omien sanojensa
mukaan Kortelaisen kirjojen kohdalla `genrerajat ylittyvät ja
kirjastoluokituksia kutitellaan`. Historiantutkimuksen ja kaunokirjallisuuden yhdistäminen kun ei ole aina ongelmatonta, Olisipa mielenkiintoista jostain joskus kuulla miten historiantutkimuksen ja kaunokirjallisuuden liitossa polun avaajana toiminut Kaari Utrio on kokenut asiasta saamansa palautteen. Nyt kuitenkin eletään historiantutkimuksessakin aivan toisenlaisia aikoja ja kaunokirjallisten elementtien liittäminen tuotantoon ei Kortelaisen uskottavuutta historiantutkijana vähennä hitustakaan.
Anna
Kortelaisen Hurmio-teos käsittelee Stendahlin syndroomaa, voimakasta, liki
psykoottista hurmostilaa, jonka voi saada taideteosta katselemalla (tai
kuuntelemalla). Kirja lähtee liikkeelle kirjailija Stendhalina myöhemmin
tunnetun nuoren sotilaan Henry Beylen merkillisestä kohtauksesta Firenzessä
vuonna 1811. Sairaskohtaus kantaa nimeä Stendhalin syndrooma, mutta mistä
tuossa oireyhtymässä oikeasti on kyse?
Onko
kyseessä taiteenrakastajan ammattitauti vai pelkkä postmoderni paniikkihäiriö;
tätä nimenomaista asiaa lähdetään Kortelaisen kirjassa liki 500 sivun voimalla
selvittämään. Anna Kortelainen on jo aiemmassa kirjassaan ”Hysterian
kulttuurihistoria” käsitellyt 1800-luvun lääketieteen tapaa alistaa ja hallita
tunteikkaita ihmisiä pyrkimällä medikalisoimaan tunnereaktioita. Vaikka Hurmio-kirjan
esittelyssä luvataankin käsitellä hurmion oireita ja hoitoa sekä etsiä keinoja
ennaltaehkäisyyn, niin ei taiteesta päihtymistä kirjassa kuitenkaan katsota
mitenkään kummeksuen tai paheksuen. Ennemminkin haetaan määritelmää sellaiselle
ilmapiirille, jossa intohimoja ja äärimmäisiä inspiraatioita voi arvostaa,
etsiä ja ...niin, toivottavasti myös löytää. Kirja yllyttää antautumaan
taiteelle ihan sellaisenaan, ilman kangistavia ennakkoluuloja tai tärkeilyä.
Taiteen
vastaanottamisherkkyys riippuu kai kuitenkin yksilön neurologiasta ja
psykologiasta. Ehkäpä juuri siksi kirja ei ollutkaan minulle sellainen hurmion
hakemisen inspiraatiolipas kuin olin niin kovasti toivonut. Pahuksen onnekkaita
ovat ne, jotka ovat kuvatun kaltaista hurmiota kyenneet joskus kokemaan. Mutta
entäpä kun ei hurmioidu? Kun ei tavoita taiteesta päihtyminen olotilaa, vaikka
niin todella kovasti sitä haluaisi. Silloin Kortelaisen kirja jää vain
eräänlaiseksi jäsenkirjaksi niille onnekkaille, jotka sellaista ovat joskus
saaneet kokea. Kortelaisen omin sanoin; hurmioituminen ei tule tilauksesta,
eikä sitä voi itse hankkia - se tulee jos on tullakseen. Meidän muiden täytynee tyytyä toivomaan, että
tauti jostain kantajastaan tarttuisi meihinkin. Sillä Paavo Rintalan sanoin;
niin kauan kuin kauneus puhuttelee, ihminen on henkisesti elossa.
Kortelainen, Anna: Hurmio - oireet, hoito ja ennaltaehkäisy. Tammi, 2009. 499 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti