Dekkareita on perinteisesti pidetty kevyenä
kesälukemisena. Olen lukenut
paljon ns. vanhanaikaisia kevyeen huttuun
kiedottuja murhamysteerejä ála Agatha, joissa liikutaan kauniissa ympäristössä
ja murhataan siististi. Kuolema tulee
aina nopeasti, yllättäen ja takaapäin. Lopputulema on jotakuinkin siisti. Dekkarin
viimeisessä luvussa murhaajan selkeä motiivi teolleen paljastuu ja paha saa
palkkansa.
Johtolankojen vyyhtiä ratkotaan samalla kun ryhmän
jäsenet seurustelevat keskenään, pitävät ateriarytmistä kiinni (onneksi on
palvelusväkeä, johon voi luottaa kriisinkin hetkellä) , kuuntelevat gramofonia
(jazzia), vaeltelevat kartanon puutarhassa (englantilaisen puutarhan
kuvauksista plussaa), salakuuntelevat tai –kuulevat merkityksellisiä
keskusteluja (joista aina vain toisen osapuolen ääni kuuluu) ja ratkovat
ihmissuhteitaan. Tutkimuksen edistyessä joku (rehti ja rehellinen mies) näkee
jonkun (tylsähkön ja hiljaisen naisen) uudessa valossa ja rakastuu
oikeamielisesti (rakastumista seuraa liki poikkeuksetta kosinta).
DNA:sta ei ole vielä kuultukaan, joten mysteeriä
ratkotaan selvittämällä valepukujen, peruukkien, aikataulujen, puoliksi
palaneiden kirjeenpalasten ja kadonneiden esineiden soppaa hämmentämällä. Kuka esiintyikään kenenä?
Kuva Flickr.com. Lisenssi |
Vanhan ajan dekkareissa kauniit naiset ovat
vaarallisia koska saavat pelkällä olemuksellaan aikaiseksi monenmoista, mutta
rumat naiset ne katkeruudessaan ja kateudessaan vasta vaarallisia ovatkin. Miehillä
on takanaan sotilasura siirtomaissa, kauniit naiset ovat moraalittomia ja
itsekkäitä, rumat naiset katkeria ja juonivia, äidilliset naiset ovat hyviä,
suojelevia, ymmärtäviä matriarkkoja jotka viisaasti ohjaavat perhettään ja
aviomiestään kohti rationaalista toimintaa. Jos olet kerran ollut hyvä, olet
sitä aina. Jos olet menneisyydessäsi joskus tehnyt jotain epäilyttävää, olet
vähintäänkin potentiaalinen rikoskumppani.
Agatha Christien dekkarit kertovat ehkä enemmän
kirjoitusajankohdan maailmankuvasta kuin minkään historiallisen ajanjakson
todellisesta ajankuvasta.
Olen pienin askelin tutustunut uuden sukupolven
dekkarigenreen, jota erityisesti ruotsalaisten kirjailijoiden johdolla
rakennetaan. Vainooja on ruotsalaisen avioparin kirjoittaman Joona Linna –kirjasarjan
viides teos. Lars Kepler –taiteilijanimellä kirjoitettu dekkari on täynnä äärimmäistä
väkivaltaa. Veri roiskuu niin paljon, ettei valikoitu rivien yli hyppiminen auttaisi
mitään. Kirja ahdistaa ja oksettaa, mutta myös koukuttaa jatkamaan. Tapahtumat
menevät ihon alle, mielikuvat ovat voimakkaita. Lukemisen sijaan kuuntelin äänikirjan,
mikä luultavasti moninkertaisti kirjasta syntyneet tuntemukset. Yksin tai
pimeässä en suosittele kirjaa lukemaan tai kuuntelemaan. Itsekin piti välillä
valikoida tilanteita, jolloin kuunteleminen tuntui siedettävälle.
Lars Kepler eli Alexander Ahndoril ja Alexandra Coelho Ahndoril. Kuvaaja Anna-Lena Ahlström. Kuva kustantajan sivuilta |
Syyllisen henkilöllisyys on yllätys. Koska sen
halutaankin olevan mahdollisimman suuri yllätys, ei kirjailijapariskunnalla ole
nähtävästi ollut mahdollisuutta rakentaa syyllisestä kovin moniulotteista kuvaa.
Vielä loppuratkaisussakin syyllinen esitetään hyvin yksiulotteisena henkilönä,
naps hyvä - naps paha, uh. Muutenkin kirjassa alkoi moni asia ärsyttää,
muun muassa Joona Linnan keinoja kaihtamaton ja bondimainen itseriittoisuus
sekä Erik Maria Barkin johdateltavuus ja tyhmyys.
Ihan erityisesti kirjassa kuitenkin ärsytti muutamat
epäloogisuudet. Jos ollaan yksityiskohtien kuvauksissa erityisen tarkkoja,
tulisi sitä olla sitten kaikessa muussakin. Miten loogista esimerkiksi on, että
huumemaailmaan soluttautunut huippuagentti ei ole kuullutkaan suuresta huumekauppaa
ja prostituutiota pyörittävästä paikasta, koska se toimii yökerhon sijaan
huonekalukaupan tiloissa. Entäpä psykiatri Erik Maria Barkin totaalinen
epäammatillisuus? Niinkö vaan rikollisten psykiatrisia tutkimuksia tehdään
yhden miehen toimesta, ilman dokumentointia ja tiukkaa sääntelyä. Bark ei
viitsinyt mainita kenellekään tutkittavansa kertomasta alibista, koska uskoi
miehen syyllisyyteen, mitäh? Myönnän olevani lukijana sillä lailla sietämätön,
että yksikin ärsytyskynnyksen ylittänyt epäloogisuus saa minut etsimällä
etsimään niitä lisää. Ehkä olen kulttuurinkuluttajana noviisi, kun en kykene
ylittämään tämän kaltaisia seikkoja ja keskittymään `olennaiseen` eli tekstiin
ja isoon tarinaan, huoh.
Saattoi myös olla virhe aloittaa Keplerin lukeminen
vasta viidennestä kirjasta. Hahmot olivat ehtineet kasvaa täyteen
järjettömyyteensä ja tarinaankin on ehkä pitänyt ladata kirja kirjalta isompia
paukkuja. Jos olisin aloittanut ensimmäisestä Joona Linna-kirjasta (taitaa olla
Hypnotisoija) olisin saattanut paremmin päästä sisälle hahmojen luonteeseen ja
sulattaa epäloogisuudetkin. Nyt sitä ei tapahtunut enkä usko, että kirjailijapariskunta
Kepler saa minulta enää uutta
mahdollisuutta. Paluu agatha-maailmaankaan
ei liioin enää houkuta. Dekkarit ja jännityskirjallisuus ovat kuitenkin
parasta kesälukemistoa, joten hyvistä dekkareista saa mieluusti vinkata.
Vainoojasta ovat kirjoittaneet myös mm. Kaisa-Reetta, Ilona ja Kirjasähkökäyrän Mai.
Lars
Kepler: Vainooja (Stalker, 2014)
Tammi 2015
Suomentaja Kari Koski
Tammi 2015
Suomentaja Kari Koski
Hyvä postaus! Olen itse tuon kirjan myös lukenut ja jotkut asiat vaan ärsyttivät.Välill tekle emieli hyppiä kirja loppuun mutta sitten ajattelen ,hö miksi tuhlata rahaansa kun kerran ostin sen :)
VastaaPoistaMuuten osallistu pokkareiden arvontaan blogissani,löydät sen pääblogin sivulta linkkinä :)
Minä olenkin lukiessa aikamoinen hyppelijä, eli vauhdilla selaillen ylitän niitä sivuja, jotka eivät edistä tarinaa. Siksipä äänikirjojen kuuntelu on ollut aika erilainen kokemus; siinä kun ei hypitä vaan otetaan etenemistahti annettuna. Joihinkin sopii, toisiin taas ei..
PoistaMinä taidan olla enemmän perinteisten dekkarien ystävä. Niissä säilyy riittävästi kepeys, sillä en pidä verilöylyistä. Toisaalta rankantkin lukukokemukset voivat olla hyviä, mutta pitää pystyä tarvittaessa hyppimään rivien yli.
VastaaPoistaAgathan manttelinperijäksi olisi tilausta, mutta ei suoranaista tunkua.. Jotain perinteistä minullekin seuraavaksi mieluusti, ehkä Donna Leonia?
PoistaBlogisi oli ihana löytö, kiitos kun kommentoit mulle niin tiesin tulla käymään <3 Ja jäämään!
VastaaPoistaMinä tykkään Kepleristä ja Joona Linnasta. Suosikkini on Hypnotisoija, joka kaikessa raakuudessaan on mahtava <3 Tuli muuten mieleen, että agathachristiemäiseen maailmaan on kiva sukeltaa esimerkiksi Alan Bradleyn kanssa, joka kirjoittaa Flavia de Luce -dekkarisarjaa. Oletko lukenut?
Olen Alan Bradleyn kanssa tehnyt saman virheen kuin Keplerinkin kanssa, eli lähtenyt nurinperin liikkeelle sarjan (toistaiseksi) viimeisestä osasta. Bradleylta ajattelin kyllä lukea aiemmatkin. Hyvä vinkki.
PoistaKiva kun löysit tänne, tervetuloa!