Kirjoitin
pari vuotta sitten Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan ensimmäisestä
osasta, että toivottavasti
jatko-osissakin yhteiskunnallinen ajankuvaus pysyy edelleen keskiössä eikä
homma latistu pelkäksi juonivetoiseksi hutuksi ja historiallisten nimien
tiputteluksi.
Kirjasarjan kahdeksas osa Pukija kertoo Paimentyttö Idan
tyttärentyttärestä Vienasta. Sarjassa
on nyt edetty kansakunnan synnyn, sotien ja murrosten läpi uuden ajan alkuun,
50-luvulle. Pukijassa ajankuvauksessa painopiste siirtyy yhteiskunnallisten
muutosten ja kipupisteiden kuvaamisesta populaarikulttuurin ilmiöiden hyödyntämiseen.
Ollaan sen ajan kynnyksellä, jolloin yhteiskunnassa huomio alkaa siirtyä yhteisöistä
yksilöihin. Tätä muutosta ruokkimaan syntyy valtava viihdeteollisuus juorulehtineen
ja tähtikultteineen. Keskiöön nousevat missit, coca-cola ja paperitähdet. Ihan
terävästi siis Mustonen on jälleen osannut poimia sen olennaisen muutoksen siitä
viitekehyksestä mikä yksittäisen ihmisen elämässä näkyy ja tuntuu.
Maisteri Särkkä. Kuvaaja Aarne Pietinen. Museoviraston kuvakokoelmat. |
Mutta,
mutta; mitkä ovat tämän kirjan kirjalliset
arvot yksittäisenä teoksena? Minun mielestäni aika olemattomat. Vienan persoona jää haileaksi. Jos kirjasarjan alussa panostaa ajankuvauksen
lisäksi henkilökuviin ja henkilön kehitystarinaan, niin lopun sarjaa saakin
sitten lasketella pelkillä ajankuvan detaljeilla ja namedroppingilla, vai? Kirjan heikkoja kohtia ovat minusta myös vähän
väkinäisesti tuupatut ulkomaan kokemukset. Mae Westin ja Marilyn Monroen ymppääminen sivurooleissa
piipahtajiksi ei anna tarinalle mitään
lisää.
Kuvalähde: Pixabay |
Vaikka
tykkään populaarihistoriasta ja historian popularisoinnista, silti jokin
tämänkaltaisessa historian viihteellisessä hyväksikäytössä ärsyttää. En edes
sano, etteikö faktaa ja fiktiota saisi kaunokirjallisuudessa sekoittaa. Antaa
mennä vaan, viihdettähän tässä luodaan, eikä historiantutkimusta. Mutta kuinka
pitkälle nykyaikaan syrjästäkatsojan tarinaa voidaan tällä tavoin viedä? Milloin
kirjasarjassa tulee vastaan se hetki, jolloin oikeiden henkilöiden käyttäminen osana
fiktiivisten henkilöiden tarinaa on liikaa. Mihin asti tarinaa oikein voidaan
kuljettaa ja suomalaisten yhteistä lööppiomaisuutta ryöstöviljellä? Kun vielä
muutaman osan jaksaa odotella, onko Vienan tytär töissä Ala-Tikkurilan
Shellillä Lahden MM-hiihtojen aikaan tai
joko Vienan lapsenlapsi hengailee Sofia Belourfin kaverina asukuvia ottamassa?
Minkälainen on syrjästäkatsojan osa lähimenneisyydessä
tai nykyhetkessä?
Reiluuden
nimissä on sanottava, että Enni Mustonen (alias Kirsti Manninen) osaa kyllä taitavasti kuvata arkisia asioita kultakin
ajanjaksolta. Pukijassa parhautta olivat minusta 50-luvun alkuvuosien lentomatkustamisesta
kertovat kohdat. Enni Mustosen huolellista taustoitusta ja
historiantuntemusta onkin monesta suunnasta lukuisasti kehuttu. Kaikesta kirjoittamastani huolimatta; jos syrjästäkatsoja-sarjalle
tulee vielä jatkoa (kuulemma tulee) , niin varmasti jatko-osatkin vielä luen. Silleen vähän samalla tavalla kuin kampaajalla istuessa tulee luettua lehtiä, joita ei muussa yhteydessä tulisi suosikkilukemistokseen mainittua.
Enni Mustonen
Pukija
Otava 2020
Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan 8.osa
Kiitos tästä arvioinnista. Jo sarjan edellinen osa alkoi vähän tympäistä ja ajattelinkin, että tätä ei enää tarvitse lukea. Vahvistat ajatukseni. On hyvä lopettaa kun vielä on suht hyvä mieli näistä tarinoista ja lukea turhaa hömppää sitten muualta.
VastaaPoistaVähän sama kuin hyvät juhlat; mieluummin loppuu vähän liian aikaisin kuin yhtään liian myöhään..
PoistaKiitos kirja esittelystä! Enni Mustosen kirjat on olleet aina mukavaa luettavaa! Leppoisaa ja aurinkoista alkanutta kesäkuuta ♥ ☀️
VastaaPoistaSamoin, hyvää kesää!
PoistaMinun on ollut mukamas joku ihme velvollisuus lukea Enni Mustosen alias Kirsti Mannisen os. Aukion kirjat, koska hän on ollut mieheni kanssa samassa kansakoulussa rinnakkaisluokalla. Miehen juttujen mukaan kaimani on ollut aika värikäs persoona jo lapsena. Aina kun Manninen on julkaissut jotain, mies alkaa muistella yhteisiä kouluaikoja. Jotenkin viimeisten kirjojen lukeminen on tuntunut pitkäveteiseltä. Minusta ainakin Marilyn ja Maen olisi voinut jättää pois.
VastaaPoistaMukavaa kesäkuuta!
Kiitos samoin, hyvää lukukesää!
VastaaPoistaEn ole itse tätä ehtinyt vielä lukea, mutta vähän tällaista lopahdusta olen kyllä uumoillut. Taso tuppasi laskemaan ekoista osista taas melkoisesti, mutta mukavaa kevyttä viihdettähän tämäkin sarja on ollut, ja täytyyhän sarja lukea loppuun. :)
VastaaPoistaNo sepä, uudet osat tulee luettua vaikka notkahdusta onkin. Toisaalta mielenkiinnolla odotan ns. oman ajan kuvauksia ja erityisesti 90-luvun laman aikaa, jos sarja sinne asti joskus etenee..
PoistaMinäkin olen ollut kiikun-kaakun luenko tämän. Toisaalta kuulostaa viihdyttävältä, mutta toisaalta taas en tiedä kaipaanko juuri tuollaista "namedroppailua".
VastaaPoistaTuon fiktion ja faktan sekoittamisen kombo on tässä kirjasarjassa minusta viety aavistuksen liian pitkälle, tai ehkä olisi pitänyt viedä vielä vaan pidemmälle ja kirjoittaa todellista vaihtoehtohistoriaa...
PoistaTämän sarjan ansioksi lasken parin teinin innostuksen ihmisten historiaan. Äiti! Kävin siinä rappukäytävässä kaverin luona, siinä mikä oli siinä kirjassa! Se oli niin jännää! Äänikirjoina ovat näitä nauttineet ja taisi jopa olla niin, että tyttöni minulle tämän sarjan silloin alussa vinkkasikin.
VastaaPoista