Olen
joskus ennenkin ihmetellyt ihan ääneen suomalaisen finanssialan yritysten kummallista
kaksinaismoraalia, ohutta omatuntoa ja
puuttuvaa yhteiskuntavastuuta. Pari
vuotta sitten törmäsin ilmiöön, jossa muutamat suuret pankit kiemurtelivat
avaamasta pankkitiliä (saatikka verkkopankkitunnuksia) henkilölle, jolla ei ollut vakituista asuntoa
(täällä siitä enemmän tarinaa).
Luottolaitoslaki
takaa kaikille suomalaisille oikeuden peruspankkipalveluihin, eli pankkitiliin tiskillä
asioiden, mutta puuttuvan kotiosoitteen takia ei tämäkään perusoikeus ole
itsestään selvä kaikille. Verkkopankkitunnuksia
ei oikeus peruspankkipalveluihin edes kata, mikä on melkoinen epäkohta
nykyajassa. Kyllä nyky-yhteiskunnassa aktiivinen toimijuus edellyttää monasti juuri
verkkopankkitunnusten käyttöä. Lainsäätäjät hoi, verkkopankkitunnukset tulisi mitä pikemmin määritellä osaksi peruspankkipalveluja
!
No,
eilen tyrmistyin eräästä isojen vakuutusyhtiöiden vakiintuneesta
toimintatavasta. Pitkä tarina lyhyesti; alanvaihdon yhteydessä vaihdoin myös ammattiliittoa.
Perheemme henki- ja tapaturmavakuutukset oli otettu edellisen ammattiliiton jäsenetuna,
joten ne piti neuvotella uusiksi.
Tarjouksen
tehdäkseen tarvitsi IF vakuutusyhtiö minulta luvan luottotietojeni
tarkistamiseen. Annoin luvan, mutta jäin miettimään, että miksi luottotiedot
tarkistetaan. Minulle vastattiin, että vapaaehtoisia vakuutuksia ei myönnetä
henkilölle, jolla on luottotiedoissaan häiriömerkintä . Silloin ainoastaan lakisääteisten vakuutusten ottaminen
onnistuu. IF vakuutusyhtiö tuntui
ainakin noudattavan käytäntöä tiukasti, edes tarjousta en olisi saanut, jos
luottotiedoissani olisi ollut häiriötä. Eikä minkäänlaisesta tilannekohtaisesta
tarkastelusta ollut puhetta. Piste.
Vakuutusyhtiön
myyjä kysyi, että onko asia ongelma minulle. Ei ole, minulle. Olen (joskus ehkä rimaa hipoen) onnistunut pitämään
luottotietoni kunnossa ja olen siis oikeutettu vakuuttamaan henkikultani. Saan maksaa vakuutusyhtiölleni autovakuutusta,
kotivakuutusta, henki- ja tapaturmavakuutusta. Olen niin onnekas, että saan myös
matkustaessani maksaa itselleni
mielenrauhaa matkavakuutuksen muodossa.
Kiitos vaan tästä kaikesta.
Yhtä
onnekkaita eivät ole lähes 400.000 muuta suomalaista. Takuusäätiön tilastojen
mukaan lähes 10 prosentilla aktiivisista aikuisista kuluttajista on tälläkin
hetkellä maksuhäiriömerkintä. Heille
asia voi olla isokin ongelma. Erityisen kovalta käytäntö tuntuu kotivakuutuksen
kohdalla. Useimmat vuokranantajat edellyttävät vuokralaiselta voimassaolevaa
kotivakuutusta. Jos et sellaista maksuhäiriömerkinnän
takia saa, jää vuokrasopimuskin mitä suuremmalla todennäköisyydellä tekemättä. Siinä sitä siis tuupataan syrjäytymiselle
lisävauhtia yhteiskunnan suunnalta oikein reilulla kädellä.
Hölmöintä
tässä vallitsevassa käytännössä on, että liiketoiminnan kannalta asiahan olisi
hoidettavissa ihan yksinkertaisesti. Ymmärtääkseni suurin osa vakuutuksista
maksetaan jo nyt etukäteen, eikö? Mikä siis
on se liiketoiminnan riski, jos kerran maksu peritään asiakkaalta ennen vakuutuskauden alkua? Kun kerran on kyse
vapaaehtoisista vakuutuksista, on vakuutuksen katkaiseminenkin mahdollista per heti, jos vakuutusmaksu jää maksamatta.
Anteeksi nyt vaan vakuutusyhtiöt, mutta minusta
tämänlainen käytäntö on ihan silkkaa kiusaamista. Eikö löydy taitoa ja tahtoa
luoda parempia käytäntöjä, vai eikö köyhä asiakas vaan kiinnosta? Eikö maksuhäiriöisellä ihmisellä ole
oletusarvoisesti vakuutettavaa omaisuutta? Vai onko pessimismi niin erottamaton osa
vakuutustoimintaa, että se vaikuttaa tässäkin asiassa; kerran maksuhäiriöinen > aina epätoivottu
asiakas.
Kuvituksena
tällä kertaa kummasteluja viime viikonloppuiselta kauppakeskuskäynniltä. En oikein tiedä mitä ajatella yhteisiä kauppakeskuskävelyistä?
Ettäkö kävellään yhdessä pitkin ostarin käytäviä 45 minuutin ajan, apua, kuulostaa
minun korviini painajaiselta.
Entäpä
kansainvälisen hampurilaisketjun
matikka- ja oikeinkirjoitusosaamisen taso? Kuusi nugettia + yksi dippikastike maksaa 4,40. Ostamalla kaksi kertaa neljän nugetin annoksen, saat kahdeksan nugettia ja kaksi dippikastiketta
4 eurolla. Ei se tyhmä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa, vai miten sanonta
menikään…. Niin ja karamelli taipuu
karamelli, karamellin, karamellia……
..terveisin
niuho ja ärsyyntynyt kielipoliisi.
Pieni korjaus : jos sinulla maksuhäiriötä ett saa vuokrasopimusta oli kotivakuutus tai ei . Ei auta vaikka kotivakuutusmaksu maksetaan etukäteen , se päivä kun vuokralainen lopettaa maksamisen hänellä ei ole vakuutusta sinä päivänä kun hän esim lähtee kotoa muistamatta sammuttaa kynttilää ja asunto palaa, ei kotivakuutusta : kuka maksaa ? asunnon omistaja !
VastaaPoistaHyvää viikonloppua 😊
Joo, näin pankeilla on säännökset ja valta valikoida asiakkaansa. Onneksi voin hoitaa ainakin vielä pankkiasiat omalta koneelta, myös pienet sijoitusjutut hoidan itse, kun kyllästyin pankin antamaan sijoitusneuvontaan. En tiedä lieneekö hyöty iso, kun on pankin omistaja-asiakas, vakuutusmaksuissa ainakin saa hyödyntää bonuksia.
VastaaPoistaHih, vai kauppakeskuskävelyjä ryhmässä, ahdistun jo pelkästä ajatuksesta.
Tähän asiaan liittyen television mainoskatkot ovat täynnä vippi sitä ja vippi tätä eli edesautetaan ihmisiä maksuhäiriöiden maailmaan. Monet nuoret eivät arvaakaan kuinka helposti ja nopeasti luottotiedot voi menettää, ne kun vaikuttavat pitkälle elämään. Hyvä postaus!
VastaaPoista