Olisiko pankkimaailman aika päivittää esikuviaan? |
Minulla on vielä muistissa aika jolloin me kaikki
tässä yhteiskunnassa osallistuimme tukitoimiin, joilla pelastettiin pankkeja oman holtittoman
liiketoimintansa seurauksilta. Samanaikaisesti
pankit surutta kyykyttivät omia asiakkaitaan; nyhtivät irti luotonsaajilta mitä
saivat ja siinä samalla ajoivat pelastuskelpoisiakin yrityksiä ja
yksityishenkilöitä konkurssiin ja velkakierteeseen. Mitään suuren suurta muutosta
ajattelutavassa en ole pankkimaailmassa havainnut näiden aikojen jälkeenkään.
Kaikesta finanssialan lisääntyneestä valvonnasta huolimatta suhtaudun siis edelleen
kovasti skeptisesti pankkimaailman moraaliin.
Ja näköjään syystä.
Suomessa on voimassa luottolaitoslaki, jonka
perusteella asiakkaalla on oikeus peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluihin
katsotaan siis käyttötili ja maksukortti, ei edes verkkopankkitunnuksia. `Talletuspankki
saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön
tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka maksupalvelua koskevan toimeksiannon
hoitamisesta vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste. Perusteen tulee
liittyä asiakkaaseen tai hänen aiempaan käyttäytymiseensä taikka siihen, ettei
asiakassuhteelle ilmeisesti ole todellista tarvetta. Kieltäytymisen peruste on
ilmoitettava asiakkaalle.` (Tämä on suora sitaatti lakitekstistä).
Nähtävästi jotkut isot pankit tulkitsevat painavaksi
perusteeksi sen, että asiakkaalla ei ole asuntoa vaan poste restante osoite. Ja
vaikka saisi peruspankkipalvelut on pankilla oikeus kieltäytyä antamasta niiden
käyttöön verkkopankkitunnuksia. Itse en
osaa edes kuvitella miten hankalaa elämä ja viranomaisten kanssa asioiminen
olisikaan ilman mahdollisuutta tunnistautua pankkitunnuksilla. Vaan monelle
suomalaiselle se on täyttä todellisuutta.
Samaan aikaan erään ison oranssin pääkonttorin
viestintäosastolla on sorvattu arvot, jonka mukaan kyseinen pankki on `ihmistä varten, ja aito välittäminen
ihmisistä - niin asiakkaista kuin työyhteisön jäsenistä - on lähtökohta
toiminnalle. Meitä on helppo ja miellyttävä lähestyä, meillä ihminen kohdataan
arvokkaana ja tasavertaisena yksilönä. Ihmisen arvostus näkyy kaikessa toiminnassa.
Toimimme esimerkillisenä ja eettisesti vastuullisena yrityksenä.`
Voi yhden
kerran, aina ei arvot ja käytäntö kohtaa.
Niinpä. Ja jos ei ole pankkitunnuksia, on todella vaikea asioida nykyään mm. työkkärissä, Kelassa ja monessa muussa paikassa ja aina vain enemmän siihen suuntaan mennään. Saisivat todellakin katsastaa vähän, että millainen kuva sieltä peilistä katsookaan takaisin, noiden korulauseiden takaa...
VastaaPoistaAsunnottomuus heijastelee vaikutusta mitä yllättävimpiin asioihin ihmisen elämässä; moniin sellaisiin juttuihin mitä ei tule miettineeksikään kun ei ole omakohtaista kokemusta asiasta.
PoistaPankkiasiat ovat olleet täällä meilläkin pinnalla, kun halusin vaihtaa pankkia. Se ei ihan niin vain käy, kuin oppikirjoissa, vaan useampi puhelu ja laskun mitätöintipyyntö piti tehdä. Lopulta uusi tili avattu ja vanha suljettu. Voin vaan kuvitella mitä se olisi ilman osoitetta.
VastaaPoista