Lukuhaasteen alussa oli
helppoa sijoittaa lukemansa kirjat johonkin haasteen kohtaan, mutta pikkuhiljaa
alkaa homma kääntyä toisin päin ja tyhjät haastekohdat alkavat ohjata
kirjavalintoja. Hyvä! Sehän se haasteen idea juuri onkin, hus pois vaan omalta
mukavuusalueelta. Sillä lailla sitä saattaa päätyä lukemaan kirjoja mitkä
menevät ihon alle ja jättävät jälkiä omaan ajatteluun tai tunteisiin.
Tässä seuraavat omat sijoittelut:
29 Kirjan päähenkilö osaa
jotain mitä haluat oppia; Sisko Koskiniemi – Kääntöpuolella lapsuus
Joskus minä vihaan ihmisiä. Asiakkaita. Joskus minä
säälin niitä. Joskus jopa suren niiden takia. Mutta enää vuosiin en ole öisin
valvonut ja niitä ajatellut. Ne vain siirtää mielestään pois, jollakin lailla
ne lakkaavat olemasta. On vissiin epäinhimillistä sanoa, mutta välittämisellä,
rakkaudella ja muulla hölynpölyllä ei tätä työtä tehdä. Tunteet on siirrettävä
syrjään, käytettävä niitä vain omien ihmisten kanssa. Työ pitää hoitaa ilman
tunteilua.
Kääntöpuolella lapsuus on
romaani, joka sijoittuu sosiaalityön ja erityisesti
lastensuojelun maailmaan. Kirjailija on kirjan päähenkilön tavoin varsinaiselta
ammatiltaan sosiaalityöntekijä.
Luin tämän Koskiniemen
kirjan jo kuukausia sitten, mutten osannut päättää mihin haastekohtaan
lukukokemuksen sijoittaisin. Sen verran syvän muistijäljen kirja kuitenkin
jätti, että halusin sijoittaa sen haasteeseen vaikka sitten väkisin. Eikä tämä vallan väärään paikkaan loppujen lopulta
sijoitukaan.
Itse olen viime vuosina
joutunut opintojen, harjoittelujen ja töidenkin takia paljon miettimään omaa
ammatillisuuttani suhteessa asiakkaisiin, jotka ovat hyvin heikossa ja
haavoittuvassa asemassa. Kirjan tarjoama oivallus auttajan ja autettavan
välisestä suhteesta pätee toki elämässä yleisemminkin; empaattisuus jotakuta
kohtaan ei tarkoita, että täytyy mennä toisen tunnetilaan mukaan voivotellen ja
vaikeroiden. Tunnetiloilla on taipumus tarttua. Elämää helpottaa kun tämän
asian tiedostaa, niin työssä kuin yksityisestikin. Painokasta ja (paikoin inho-) realistista kuvausta meille
monelle vieraasta arjesta, mutta ilman tippaakaan sensaatiohakuisuutta,
suosittelen ehdottomasti!
Olkaa lempeitä näille lapsille, heidän
maailmanloppunsa on nyt.
17 Kannessa on sinistä ja valkoista; Anthony
Doerr – Kaikki se valo jota emme näe
Avatkaa silmänne ja katsokaa, mitä niillä voi nähdä
ennen kuin ne painuvat kiinni viimeisen kerran.
KSVJEN (heh, ärsyttävää
tämmöinen teholyhentäminen) on kirja jonka vaivattomasti voisi sijoittaa varmaan
ainakin kymmeneen haastekohtaan, mutta kuittaan tällä tylsästi sinivalkoisuus -kohdan. Itse kirjassa ei puolestaan ole mitään tylsää tai
mitätöntä. KSVJEN on tähänastisen lukuhaasteen suurin helmi. En yhtään
ihmettele sitä hehkutusta jota tästä esikoisteoksesta on kirjablogeissa pidetty.
Olen lukenut monia II maailmansodan aikaiseen Saksaan tavalla tai
toisella sijoittuvia kirjoja, pyrkimyksenä edes jotenkin tajuta miten
valtakunnan tason pahuus tuntui ja näkyi yksittäisten ihmisten arjessa. Kirjan
nuori saksalainen Werner on kolmannessa valtakunnassa kuin sammakko kiehuvassa
vedessä; kiehuvaan veteen pudotettu sammakko hyppää sieltä pois, mutta viileään
veteen laitettu sammakko päätyy
hiljalleen kiehumaan veden kuumetessa.
Keskellä sotaa ei juuri ole tilaa valinnoille, mutta
jokainen tulee edustaneeksi jotain. On saksalaisia ja ranskalaisia; on
opportunisteja ja hiljaisia kapinoijia; on taistelijoita ja kohtaloonsa
tyytyviä. On niitä, jotka lähtevät, ja niitä, jotka jäävät odottamaan.
Nykyajan
viestintäteknologiaan tottuneelle kirja muistuttaa upeasti radion merkityksestä
edellisten sukupolvien elämässä ja erityisesti poikkeusolosuhteissa. Radioaallot
kuljettivat tärkeää tietoa. Sodan sytyttyä radioasemia alkoi kadota. Radiolinkkiantennit
olivat kuin kynttilänliekkejä, joita sodan sytyttyä suuri sormi ja peukalo nipistivät
yksitellen sammuksiin.
Kuinka ihmeellisen joutavaa on rakentaa loisteliaita
rakennuksia, säveltää musiikkia, laulaa lauluja, painaa valtaviin kirjoihin
värikkäitä linnunkuvia, kun ajattelee maailman järisyttävää kaiken nielevää välinpitämättömyyttä
– mitä pyrkimyksiä ihmisillä onkaan! Miksi vaivautua säveltämään musiikkia, kun
hiljaisuus ja tuuli ovat niin paljon valtavampia? Miksi sytyttää lamppuja, kun
pimeys tulee väistämättä ne sammuttamaan.
Kirja on synkästä kehyksestään huolimatta hyvin toiveikas ja kaunis kertomus. Vaikka pimeys välillä
sammuttaa lamppuja on kaikki se valo jota emme näe, silti olemassa.
40 Kirjailija tulee
erilaisesta kulttuurista kuin sinä;
Jeremy Clarkson – Maailma Jeremy Clarksonin mukaan.
En jaksa enää snobbailla, Rembrandt – missä on
uloskäynti?
Tämä kirja tarttui
kirjastosta mukaan, koska mies tykkää katsoa Top Gearia.
Ajattelin, että häntä
kiinnostaisi tutustua Jeremy Clarksonin ajatuksiin kirjallisessakin muodossa.
Luin kirjan kuitenkin ensin itse ja
luultavasti kannan sen nyt kiireesti ja
vähän äänin takaisin kirjastoon.
Briteissä kirja julkaistiin
pian sen jälkeen kun BBC oli antanut potkut
sammakoita suustaan alituiseen päästelevälle juontajalle. Kirja on selvästi kyhätty
kiireellä, potkujen julkisuusarvo on haluttu hyödyntää maksimaalisesti. Sisältö on suurimmaksi osaksi alun perin
ilmestynyt kolumneina Sunday Times -lehdessä. Suomalaiselle lukijalle brittien
sisäpolitiikan puiminen ei anna juuri mitään.
Clarkson ei arastele ottaa
kantaa kaikkiin mahdollisiin inhimillisen elämän osa-alueisiin. Hän rymistelee eri aihealueiden läpi kuin norsu posliinikaupassa. Pahinta
mahdollista typeryyttä hänelle edustavat kaikenmaailman nillittäjät; etunenässä
työsuojeluhenkilöt ja luonnonsuojelijat.
Clarkson on myös A-luokan
besserwisseri, varsinainen kaikkien alojen asiantuntija. Yksi kirjan
ärsyttävimmistä ominaisuuksista on runsas näennäisen spontaani julkkisnimien
tiputtelu. Jos jossain Clarkson on mielestäni erityisen taitava, olkoon se
itsekehun naamioimisessa itseironiaksi. Jeremy
Clarksonin maailma on maskuliininen, sovinistinen, vanhanaikainen; sanalla
sanoen tympeä ja itselleni kaukainen. Todellakin toivon, että edustan
toisenlaista kulttuuria kuin kirjailija.
Toki reiluuden nimissä
myönnettävä, että oli kirjassa sentään joitain osuviakin oivalluksia, kuten
kolumni snobismigeenistä. Se juttu kun matkalla ollessasi haluat oikeasti istua
oluella ja syödä pizzaa, mutta snobbailugeeni pistää vierailemaan esimerkiksi
museossa.. Clarkson käyttää tässä kohtaa otsikossa Rembrandtin nimeä, meidän
perheessä tilalle voisi vaihtaa Van Goghin nimen (Kyseessä on perheen sisäinen
pitkittynyt vitsi Van Goghin Auringonkukat -maalauksen näkemisestä Lontoon National
Galleryssa).
30 Kirjan nimessä on
tunne; Patricia Wood – Onnenpoika
Olin niin väsynyt etten jaksanut pomppia koneessa.
Tuntui kuin olisin kuluttanut kaiken hauskuuden loppuelämäkseni. Mietin sitä
koko kotimatkan. Että meille kaikille on annettu elämäämme varten tietty määrä
hauskuutta, niin kuin tietynlaiset aivotkin. Toiset säästävät omaansa
vanhuuteen saakka ja toiset taas kuluttavat heti kaiken elämänsä alussa. Minä
kulutan oman hauskuusannokseni keski-iässä.
Onnenpoika on Patricia
Woodin esikoiskirja. Etuliepeen mukaan
Woodin
innoittajana ovat olleet omat kokemukset monimuotoisesta oppimisesta
sekä perheen lottovoitto kirjailijan lapsuudessa. Onnenpoika on tarina kasvamisesta,
oikeudenmukaisuudesta ja ihmisenä ihmiselle olemisesta. Niin ja siitä miten
raha ei ehkä tuo onnea mutta se voi tuoda perheen lähelle. Tarina on herkkä,
optimistinen ja opettavainen. Perrry O. Crandall on todellakin onnenpoika.
Tätä kirjaa suosittelen mielelläni muillekin luettavaksi,
mutta niin kuin Perryn mummilla oli tapana sanoa; toisia pitää kuunnella ja toisia ei, ja kaikista vaikeinta on osata
erottaa ne toisistaan.
3 Suomalainen
klassikkokirja; Marjatta Kurenniemi - Onneli ja Anneli ja nukutuskello
Kurenniemen Onneli ja Anneli
-kirjat ovat kuuluneet oman lapsuuteni suosikkeihin ja nyt luen niitä
mielelläni työlapsille. Jostain kummallisesta syystä Onneli ja Anneli ja
nukutuskello oli kuitenkin mennyt minulta kokonaan ohi.
1970-luvulla ilmestynyt Onneli, Anneli ja nukutuskello ottaa
kantaa ympäristökysymyksiin. Ajan hengen mukaisesti ympäristöongelmat ovat
paikannettavissa. Moottoritie ja saastuttava tehdas uhkaavat Kissanmintun kaupunkia ja Vappusen sisarusten
puutarhaa. Paha saa palkkansa kun neuvokkaat tytöt ja Vekotiinus Vappunen
pelastavat Ruusukujan idyllin.
Nukutuskello on ilmestynyt juuri
siihen aikaan jolloin lastenkirjallisuudessa alkoi nopea siirtyminen luonnosta
ja maalta kohti kaupunkeja ja ihmisten luomia elinympäristöjä. Kun vielä 1970-luvun alkuvuosina kirjojen
pääasiallisena tapahtumapaikkana tai juonen kannalta keskeisinä toimijoina
olivat luonto ja eläimet, 1970-luvun puolivälistä eteenpäin kuvitus ja
tapahtumat keskittyvät yhä enemmän kaupunkeihin, rakennusten sisätiloihin ja
muihin ihmisen luomiin elinympäristöihin. Jännää muuten miten lastenkirjallisuudessa näkyy aikuistenkirjallisuutta paljon selvemmin erilaiset trendit.
Haaste on puolivälissä; 25 kohtaa on nyt täynnä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti