Tämänvuotinen Helmet
-lukuhaaste etenee nyt tosi hitaasti. Ei, ettenkö olisi ehtinyt lukea, en vaan
löydä lukemilleni kirjoille sopivia haastekohtia. Kohta pitää kääntää ajattelu
toisinpäin, ja tulla (haasteen perimmäisen tarkoituksen tavoin) ulos
omalta kirjalliselta mukavuusalueelta ja valikoida luettavaa haastekohtiin perustuen. Tässä kuitenkin haastekohdan itselleen löytäneitä viime aikaisia lukukokemuksia.
22 Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin; Heikki Harma – Hector, Asfalttihippi
Hectorin omaelämänkerran
parasta antia on ajankuva 50- ja 60-luvun Suomesta ja Helsingistä. Sen sijaan omien henkilökohtaisten
tuntemusten ja kasvun tarina on minun mielestäni vähän ylimalkainen tai
neutraalin korrekti. Juuri samanlainen kuin mikä mielikuva minulla on Hectorista
ihmisenä eli kiltti ja suvaitseva omaa itseä
sekä muita kohtaan. Hyvä näin; mieluummin kuin kohumuistelmia ja
klikkiotsikoiden metsästystä. Mielenkiinnolla odotan muistelmille jatkoa,
erityisesti koska silloin lähestytään niitä vuosikymmeniä, joista itselläni on jo
omakohtainen konteksti.
47 Kirja kerrotaan lapsen näkökulmasta; John Boyne – Nooa Notkoniitty karkaa kotoa
Hän ei enää kestänyt jäädä
kotiin. Kukaan ei varmastikaan voisi syyttää häntä siitä. Ja hänen oli joka
tapauksessa paras lähteä maailmalle etsimään omaa tietään. Olihan hän sentään
jo kahdeksanvuotias, eikä hän totta puhuen ollut toistaiseksi tehnyt juuri
mitään elämällään.
(varoitus; saattaa sisältää
`juonipaljastuksia`)
Tämä kirja on jo toinen John
Boynen kirja tämän vuoden lukuhaasteeseen. Nooa Notkoniitty on metka tarina
kahdeksanvuotiaasta pojasta, joka lähtee kotoaan koska haluaa nähdä maailmaa ja
seikkailla. Seikkaileminen on ensin hauskaa; Nooa kulkee läpi
metsien ja kylien, ja matkalla hän kohtaa puhuvia eläimiä, ihmeellisiä puita,
liikkuvia ovia ja muita lumoavia kummallisuuksia. Kirja liikkuu jossain
perinteisen sadun ja fantasiakirjallisuuden välimaastossa. Maagisessa
tunnelmassa on jotain harrypottermaisuutta, mutta tarinan edetessä tulee ilmi
muitakin viittauksia fantasiakirjallisuuteen (mutta ei niistä sen
enempää..).
Nooan karkaamiseen paljastuu
kirjan edetessä seikkailua painavampikin syy. Kotona hänen pitäisi nuoresta
iästään huolimatta kyetä kohtaamaan asioita, joiden käsittelemiseen
aikuisillakaan ei aina ole keinoja.
Nooa Notkoniitty -kirja
kertoo kuolemasta, ajan kulumisesta ja luopumisesta haikean kauniisti. Kuolema
ja luopuminen ei ole kuitenkaan luonnollisen vanhenemisen kautta tapahtuvaa,
vaan julmaa, vääräaikaista, riistävää ja epäreilua. Toiveikkuudesta huolimatta
kirja on pohjavireeltään surullinen. Vai ehkä sittenkin juuri toisinpäin eli
surullisuudestaan huolimatta kirja on pohjavireeltään toiveikas.
Lastenkirjaksi
luokitteleminen ei tee tälle kirjalle täyttä oikeutta. Kirja on kerrottu lapsen
näkökulmasta, mutta ei kuitenkaan aikuista lukijaa (saatikka lasta) yhtään aliarvioiden.
Lapsen kanssa kirja ansaitsee tulla harkiten luetuksi. Tämä voisi olla niitä
kirjoja, joita itse jo lukemaan oppineen lapsen kanssa voisi lukea yhdessä.
28 Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä; Catharina Ingelman-Sundberg - Ain laulain ryöstös tee
Miksi? Miksi tämä kirja on
tullut kirjoitetuksi, miksi luin sen, miksi vaivaudun kirjoittamaan tästä yhtään mitään? Kirjallisuudessa
tuntuu olevan yhtenä trendinä eläkeikäisille lukijoille suunnatut kirjat. On
löydetty markkinarako ja päätelty, että markkinoille tarvitaan kirjoja
aktiivisista seniorisankareista. Draaman kaari vaatii tietysti, että
seniorikansalainen sijoitetaan jollain tavoin ´hauskaan` tai omituiseen
yhteyteen; salapoliisiksi, seikkailijaksi tai ryöstöjä tekeväksi konnajoukoksi
kuten tässä Ingelman-Sundbergin kirjassa. Keinutuolikopla eli viisi kahdeksankymppistä
tukholmalaista ryöstää hyväntekeväisyys mielessään pankkeja. Onnistuneen keikan
jälkeen siemaillaan samppanjaa ja parannetaan maailmaa.
Varmaan näille tarinoille on
oikea lukijakuntansa, itse en (onneksi vielä?) siihen kuulu. Kävelykepeillä, tenoilla ja nitroilla
rikastettu hölmöily on liian pöljää puuhaa minun makuuni. Mikään suunnaton
hitti nämä ruotsalaiset seniori-robinhoodit ei nähtävästi ole, koska ainakaan
blogeista ei kirjasta arvosteluja oikein löydy.
Kohtaan 27 Kirjassa on sateenkaariperhe tai samaa
sukupuolta oleva pariskunta; Tommi Kinnunen – Lopotti
On kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka lähtevät ja
niitä jotka jäävät. Lähteneet kaipaavat aina takaisin sinne, mistä repäisivät
itsensä irti. He palaavat käymään, kertoilevat elämän kummallisuuksista ja
samalla toivovat, etteivät paikoilleen jääneet koskaan muuttuisi. Että
pysyisivät aina juuri tuollaisina, joiden luo voisi palata muistelemaan
kadonneita viattomuuden aikoja. Paikalleen jääneet muuttuvat niin hitaasti,
etteivät he näe liikettä itse. Ainoastaan lähteneet huomaavat kyläillessään,
ettei lapsuutta enää ole. Olohuoneiden tapetit ovat kellastuneet, kielen
sanatkin toiset kuin lapsuudessa. Yhdet lähtevät ja toiset jäävät, ja kummatkin
kadehtivat toistensa osaa. Molemmat kaipaavat menneeseen.
Hassua miten useimmat
Lopotista arvosteluja kirjoittaneet ovat päätyneet lainaamaan kirjasta juuri tuon
ylläolevan sitaatin. Vaan eipä ihme, lainauksesta
näkee miten kauniisti Kinnunen kirjoittaa. Luen usein tarinavetoisesti ilman,
että pysähtyisin makustelemaan tarinan tai kielen nyansseja ja hienouksia.
Lopottia luin kuitenkin toisin; välillä
oli malttamattomammankin lukijan pakko pysähtyä johonkin lauseeseen ja mutustaa
sanoja ja ajatusta hetki.
Lopotin Helena ja Tuomas
ovat kumpikin Neljäntienristeyksen lukeneille tuttuja
henkilöitä. Olen Neljäntienristeyksen
viime vuonna lukenut, mutten edes tajunnut jatkumoa kirjojen välillä.
Ihmettelin vain, että onpas tarinoissa samankaltaisuutta. Teokset ovat aidosti itsenäiset eli kirjat voi
hyvin lukea itsenäisinä tarinoina.
6 Kirja on julkaistu useammassa kuin yhdessä formaatissa; Koko Hubara – Ruskeat tytöt.
Minun perheeni on tavallinen, kunnollinen perhe. He
eivät inhoa ketään, eivät ole rasisteja, eivät ole erityisen poliittisesti
valveutuneita, heidän aikeensa ovat hyviä, he ovat tavallista keskiluokkaa,
aivan normaaleja, kivoja tyyppejä. Sellaisia samanlaisia kuin minä ja suurin
osa suomalaisista, jotka valitsevat katsoa muualle kun hyvinvointivaltiomme
hajoaa käsiin ja rasistiset rakenteet pysyvät pystyssä.
Koko Hubaran Ruskeat tytöt
on enemmän kuin kirja, se on kokonainen ilmiö. Ilmiö lähti liikkeelle blogiteksteistä ja
laajeni yhteisöksi, yhteiskunnallisen ajattelun haastajaksi. Lintukotoa
ravistellaan. Hyvä.
Kun ajattelen PaLESTIINAA Ja Israelia ymmärrän,
miksi niin moni on Suomessakin hiljaa rasismista. Ymmärrän, miksi on helpompi
siirtää maalitolppaa, siirtää asiat aina jonkun toisen syyksi. Ei me, mutta
natsit. Ei me, mutta persut. Ei me mutta juntit. Ei me mutta ne ääripäät. Ei
me, vaan myös he itse. Ymmärrän, miksi on helpompi kertoa niitä tarinoita,
joissa juuri meidän perheemme ei ole koskaan tehnyt mitään pahaa kellekään,
ainakaan tahallaan, sen sijaan, että myöntäisi olevansa osa ongelmaa,
tahattomasti ja siitä yksinkertaisesta syystä, että on sattunut syntymään sille
puolelle, jolla on valta. Koska sitten pitäisi lähteä etsimään ratkaisuja,
pitäisi ehkä luopua jostakin, astua sivuun, jotta muut saavat tilaa elää ja
hengittää. Ymmärrän miksi tekisi mieli pyydellä anteeksi ja vaatia, että se
riittää. Ymmärrän, mutten hyväksy, enkä halua päästää itseäni näin helpolla.
Vaan mitä minä tästä ymmärrän?
Ehkä sen, etten voi ymmärtää paljon mitään.
En voi väittää tietäväni miltä
tuntuu olla stereotypioiden ja luokittelujen kohteena. Kuulun useimmissa
asioissa normin mukaiseen enemmistöön. Vaikeata
siis sanoa Hubaran Ruskeista tytöistä yhtään mitään älykästä tai rakentavaa.
Tai uutta. Eipä toisaalta keskustelu
taida minun mielipidettäni kaivata. Mutta
se, ettei ole mitään sanottavaa, ei tarkoita, etteikö kirjan lukeminen olisi
jälkiä jättänyt ja pistänyt ajatuksia liikkeelle.
Sara Ahmed on kirjoittanut paljon käsitteestä
non-performatiivinen antirasismi. Se on sitä, että ihmiset toteavat
toiveikkaasti julkisessa keskustelussa tai some-päivityksessä vaikkapa että
`minun suomeni ei ole rasistinen`. He ajattelevat, että se riittää, että
toteamus on teko, joka poistaa ongelman, sen sijaan että he myöntäisivät
rasismin olemassaolon, rasismin moninaisuuden ja monimutkaisuuden sekä oman
osallisuutensa siihen ja lähtisivät purkamaan sitä.
Non-performatiivisesta
antirasismista olen kyllä vähän eri mieltä.
Toteamus on jo teko, jota seuraa suuremmat ja rohkeammat teot. Se on
liikkeelle lähtö, eka arka askel, joka muuttuu konkreettisiksi teoiksi ja
ilmapiiriksi. Minusta sanat ovat multaa, joissa tekoja
kasvatetaan.
Onpas hieno! :)
VastaaPoista