1960-luvulla syntyneenä olen kasvanut Kesäkummussa,
Vaahteramäessä, Melukylässä, Nangialassa, Saltkråkanilla ja ihan erityisesti
Huvikummun Pepin matkassa. Viime vuoden lopulla suomeksi julkaistu `Astrid
Lindgren, tämä päivä yksi elämä` pääsi siis TBR-listallani heti ilmestyttyään
korkealle sijalle. Sain sen kuitenkin käsiini vasta nyt.
Vaikka minulla olikin jo jonkinlainen mielikuva ihmisestä
rakkaiden hahmojen ja miljöiden takaa, odotin lukukokemukselta erityisesti
lisävalaistusta Astrid Lindgenin yhteiskunnallisesta ajattelusta. Sitäkin toki
kirjassa käsiteltiin, mutta minulle kirjan parasta antia oli kaikki se
kirjailijan kasvatuksellinen ajattelu ja edelläkävijyys, joka on saanut hänen
hahmonsa ja kirjansa pysymään alati suosittuina ja luettuina. Peppi, Eemeli ja
muut eivät ole mitään reliikkejä menneisyydestä vaan perusteemoiltaan edelleen nykylapsiakin
puhuttelevia hahmoja ja tarinoita.
Astrid Lindgren edusti koko elinaikansa
edistyksellisiä kasvatusnäkemyksiä sekä kirjoittajana että yhteiskunnallisena
vaikuttajana. Hän tarkkaili alituiseen lapsia; niin omia lapsia kuin heidän
leikkitovereitaan tai sattumalta kohdattuja. Koko hänen tuotantonsa perustuu
vahvasti lapsen ja aikuisen väliseen läheiseen ja kunnioittavaan suhteeseen.Näissä kirjoissa ei aikuinen ohjaa tai hillitse lapsen kuvitelmien kehittymistä eikä leikin tarvitse
olla rationaalista tai tarkoituksenmukaista. Leikki perustuu aina puhtaaseen
iloon ja ylenpalttisuuteen.
Ensimmäinen Peppi-kirja ilmestyi heti sodan päätyttyä,
vuonna 1945. Peppi-hahmon sanottiin vapauttaneen aikansa lapset arjen ja
auktoriteetin paineista. Olihan hahmo myös aikuisille tervetullutta vaihtelua
monien ankeiden sotavuosien jälkeen. Toki kritiikkiäkin esitettiin; osassa
aikalaisarvioissa Peppi kuvattiin vallanhimoiseksi ja mielisairaaksi tytöksi,
jonka pyrkimys asettaa aikuisten auktoriteetti kyseenalaiseksi oli lapsen
sielunelämälle tuntematon asia. Astrid Lindgren vastasi kritiikkiin toivomalla,
että aikuiset oppisivat kunnioittamaan lapsia ja ymmärtämään että
`pikkulapsetkin ovat ihmisiä`. Aivan kuin suoraan vuoden 2016
varhaiskasvatuksen suuntaviivoista lainattua tekstiä. Lindgren ei halunnut
kiinnittäytyä mihinkään tiettyyn kasvatustieteelliseen koulukuntaan, mutta piti
osuvana lastenpsykologien Peppi-tulkintaa miten
aikuisten ei tulisi tukahduttaa lasten vapautta vaan oppia ymmärtämään
lapsen luonnetta ja tarpeita eri kehitysvaiheissa.
”
Vapaa kasvatus ei sulje pois lujuutta. Se ei myöskään sulje pois sitä, että
lapset tuntevat läheisyyttä ja kunnioitusta vanhempiaan kohtaan, ja – mikä tärkeintä – se merkitsee, että myös vanhemmat
kunniottavat lapsiaan.”
Lapsi minäkertojana oli sekin aikanaan erikoista ja
epäsovinnaista, sillä vielä pitkään sodan jälkeisenä aikana lasten oli määrä
vain näkyä mutta ei kuulua. Melunkylän lapset oli siksi käänteentekevä kirja
lapsen (siis Välitalon Liisa) toimiessa ainoana kertojana. Astrid Lindgrenin
ajattelu juonsi juurta sotien välisen ajan modernin kasvatustieteen ja
lastenpsykologian suuntauksista, joissa ihmistä tarkasteltiin kokonaisuutena.
Tätä samaa tuli noudattaa myös lastenkulttuurissa. Ei suojella ja opeteta, vaan
haastetaan ja siten otetaan lapset mukaan yleisinhimillisten kysymysten
äärelle. Lastenkirjoissa voi Astrid Lindgrenin mukaan kirjoittaa mistä tahansa
vaikeista ja torjutuista aiheista, ”kunhan
se vain on taiteellisesti perusteltua, kertomuksessa pitää voida puhua
vakavasti myös kuolemasta, ja se lasten pitää vain piru vie hyväksyä. Kuolema
ja rakkaus ovat suurimpia asioita, joita ihminen voi kokea ja ne kiinnostavat
joka iässä.” Lapsellakin on tarve kokea taiteen liikuttavan
itseään.
`Saariston lapset` televisiosarjassa Lindgren toi esille
ympäristökysymyksiä sekä hyvin hienovaraisesti piilotettua
yhteiskuntakritiikkiä miesten ja naisten sekä aikuisten ja lasten välisistä
valtasuhteista. Saariston lasten ja Eemelin myötä kirjailija profiloitui 60-luvulla
yhä enemmän humanistina, yhteiskuntakriitikkona ja poliittisena aktivistina
kuin `vain` lastenkirjailijana. Astrid Lindgren itse luonnehti Eemeli-kirjojen
riehakkaan humoristisen pinnan alla aitoa tarvetta puhua vapaudenjanosta,
siviilirohkeudesta ja perheen demokratisoitumisesta.
Astrid Lindgen käytti itse sanaa `välmänske`, kuvaamaan
ihmistä joka levittää ympärilleen myönteistä elämänasennetta ja hyvää mieltä
tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa. Joka tekee hyvää toisille, tarttuu
toimeen ja ryhtyy tarpeen tullen auttamaan. Usein spontaanisti ja
vaistonvaraisesti, kuten Eemeli tai Peppi. Astrid Lindgren jos kuka oli välmänske.
Jens Andersen
Astrid Lindgren - Tämä päivä, yksi elämä
Alkuperäisteos Denna dagen, ett liv (2014)
Suomentaja Kari Koski
WSOY 2016.
Mielenkiintoinen kirja.
VastaaPoistaMielenkiintoinen persoona kirjan kohteena.
VastaaPoista