![]() |
Kuva Flickr.com. Lisenssi |
Tykkäätkö vanhoista 30- ja 40-lukujen elokuvista? Minä ainakin tykkään. Sellaisista
spektaakkeleista, joissa maailmanluokan näyttelijöiden muodostama tähtipari saa suurien tunteiden kautta onnellisen loppunsa. Asiat ovat korostetun
mustavalkoisia ja hyvä on todella hyvää, puhdasta ja vilpitöntä. Paha saa lopussa
palkkansa. Ihan sattumalta eivät kulta-ajan
yhdysvaltalaiset elokuvat kuitenkaan tämänlaisiksi muodostuneet.
1920-luvulla Hollywood nähtiin varsinaisena`paheiden
pesänä` ja alan ihmisten moraalittomista elämäntavoista kannettiin huolta.
Pelättiin taiteilijoiden turmiollisten tapojen rappioittavan elokuvien kautta koko kansakunnan moraalia.
`Hays code` eli viralliselta nimeltään elokuvien
tuotantosäädöstö oli vuosina 1930-1968 voimassa ollut ohjeisto, joka määritteli
yhdysvaltalaiselle elokuvatuotannolle tiukat moraaliset ohjeet. Tavoitteena oli välttää ulkoinen sensuuri
itsesensuurin käyttöön oton kautta. Elokuvatuottajat perustivat 1920-luvun
lopulla MPDDA-järjestön tuomaan moraalia elokuvien sisältöön. Järjestön ensimmäiseksi johtajaksi valittu
Will H. Hays laatikin 36 kohdan listan asioista, joita elokuvissa ei saisi
esiintyä tai joita tulisi käsitellä äärimmäisellä varovuudella. Vuodesta 1930
lähtien kaikkien elokuvien piti saada Haysin toimiston hyväksyntä jotta ne pääsisivät järjestön teattereihin levitykseen.
![]() |
Täältä ikuisuuteen vuodelta 1953. |
Ohjeisto kielsi elokuvista muun muassa viittaukset seksuaalisuuteen,
perverssit ihmissuhteet (=homoseksuaalisuuden), alastomuuden, rikollisuuden
ihannoinnin, uskonnon rienaamisen, ylenmäärisen juopottelun sekä rotujen
väliset sukupuolisuhteet ja seka-avioliitot. Tavoitteena oli, että mikään
elokuva ei saisi alentaa katsojansa moraalista tasoa.
Ohjeisto muutti elokuvailmaisua epäsuoraan ja
vihjailevaan suuntaan. Se mitä ei voinut suoraan sanoa, piti ilmaista `rivien
välissä`. Ohjeisto haastoi
käsikirjoittajia miettimään kiertoilmaisuja ja elokuvantekijät oppivatkin ajan kanssa erityisen taitaviksi ohjeiston kiertäjiksi.
![]() |
Notorious - Kohtalon avain. 1946. Kuva Wikimedia Commons. Public domain |
Elokuvasuudelman sallittu enimmäiskesto oli Haysin
ohjeistossa määritelty kolmeen sekuntiin. Pitempi suudelma olisi tulkittu moraalittomaksi.
Alfred Hitchcock otti tämän aikarajan aivan erityiseksi haasteeksi. Elokuva
Notorious – kohtalon avain sisältää Ingrid Bergmanin ja Gary Grantin
välisen suudelmakohtauksen, jonka kokonaispituus on kolme minuuttia, mutta
kolmen sekunnin katkaisuin kun suutelijoiden huulet irtoavat välillä
toisistaan. Teknisesti kohtaus siis täytti säännöt mutta oli silti täydellisesti
niiden hengen vastainen.
Kirosanojen käyttökielto laittoi puolestaan
elokuvantekijät miettimään miten tuoda esiin elokuvan pahiksen luonnetta ilman
kirosanoja – jälleen mielikuvitus pistettiin koetukselle. Myös huulilta
luettavissa olevat äänettömät kirosanat olivat kiellettyjä. Niinkin tarkka oli
säännöstö, että Rhett Butlerin repliikki ” Frankly, my darling, I don´t give a
damn” toi elokuvan tuottajalle melkoiset sakot.
Haysin ohjeisto on ollut osana
vaikuttamassa siihen, että amerikkalaiseen elokuvaperinteeseen on syntynyt
jyrkkä kahtiajako hyvän ja pahan välille. Kielto näyttää tai vihjata seksiin puolestaan
johti suudelman merkityksen korostumiseen intohimon kuvaajana.
II maailmansodan jälkeen televisio ja Euroopan
selkeästi vapaamielisempi kulttuuri-ilmasto asettivat haasteita katsojiensa moraalia
varjelemaan pyrkivälle yhdysvaltalaiselle elokuvatuotannolle. Ohjeiston
merkitys alkoi jyrkästi vähentyä 50-luvulla, ja lopullisesti se korvattiin
vuonna 1968 nykyisellä elokuvien luokittelujärjestelmällä.
Muuten, arvaatteko mikä on lukuisia
kertoja äänestetty kaikkien aikojen romanttisimmaksi elokuvasuudelmaksi? Sehän on Kaunottaren ja Kulkurin pusu
spagettilautasen yllä (1955). Kyseinen suudelma täytti aivan varmasti kaikki Haysin ohjeiston kriteerit eikä katsojien moraali ollut vaarassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti