Evakkolapset kantamuksineen Vuoksenniskalla kesäkuussa 1944. Kuvaja Kauko Kivi. Lähde SA-Kuva. |
En aio tehdä Vintagentista kirjablogia, enkä
kirjoittaa tänne kirjoista joita luen opintoihin liittyen tai puhtaasti
viihteenä. Jos kirja kuitenkin herättää erityisen paljon liikettä omassa
päänupissa, silloin mielelläni jaan niitä ajatuksia tännekin. Tällainen kirja
ehdottomasti on Sari Näreen ja Jenni Kirveksen Ruma sota - talvi- ja jatkosodan vaiettu historia. Luin sen opintoihini
liittyen jo ilmestymisvuonnaan, mutta nyt uudelleenluvussa huomaan
lukupainotukseni siirtyneen kansakunnan kehityksestä yhä enemmän kohti yksilön kokemusta sodasta.
Viime vuosina on perinteiseen sotahistoriaan tullut
uuden sukupolven mukana uutta näkökulmaa. Enää ei riitä, että pelkästään kerrotaan, mitä
sota oli vaan myös miltä se tuntui. Sota jättää aina kansakuntaan haavoja,
jotka parantuakseen vaatisivat käsittelyä. Vaikka ajan kulumisen luulisi
helpottavan sodan rumista asioista puhumista, silti se on Suomessakin vaatinut
vuosikymmenissä mitattavan ajankulun.
Ruma sota käsittelee siis talvi- ja jatkosodan vaiettua
historiaa. Sota ei loppunutkaan rauhantekoon, vaan jatkui psyykkisellä puolella
pitkän aikaa. Itse sota oli ehkä selän takana, mutta sen hengityksen saattoi
tuntea vielä selkänahassaan. Oliko sota ollut turha? Ja jos sota leimattaisiin
virheeksi, vietäisiinkö uhrauksilta arvo? Oli ehkä helpompi vaieta kipeistä
kysymyksistä ja keskittyä voimakkaaseen jälleenrakennukseen.
Ja niin kehittyi
Suomeen aivan erityinen vaikenemisen kulttuuri.
Valvontakomission maassa olo vielä vahvisti tätä kulttuuria. Kansakuntaa
ohjattiin keskittymään tekoihin, ei sanoihin. Vaan olisiko sillä ollut
merkitystä, jos tunteiden käsittelyyn olisi rohkaistu? Yksimielisyyden paine on
sodan käsittelyssä ollut kova, soraäänet olisi tulkittu epäisänmaallisiksi. Sodan
jälkeinen selviytymistarina on rakentunut henkiinjäämistä ja itsenäisyyden
säilyttämistä korostavasta sankaruuden retoriikasta.
Silti vastakohtaisetkin tunteet ovat olleet pinnan
alla olemassa. Sodan kokeneille ilonpito oli pitkään syyllisyydellä höystettyä.
Eeva Kilpi on sanonut ”sodan syyllistävän moninkertaisesti ja yllättävästi”. Kaikkia
sota ei jalostanut. Monet potivat syyllisyyttä sodan aikana tehdyistä
moraalittomuuksista. Monet potivat myös henkiinjäämissyyllisyyttä, vietiinkö
parhaat ja olivatko vainajat ainoita todellisia sankareita? Sodan
mustavalkoisuus vaihtui harmaan sävyihin. Kieli ei tuntunut riittävän sävyjen
ja ristiriitojen kuvaamiseen, mutta vanhaankaan kielenkäyttöön ei ollut
paluuta.
Karjalaisia palaamassa ensimmäisestä evakosta takaisin koteihin marraskuussa 1941. Kuvaaja H.Aho. Lähde SA-Kuva. |
Evakkomatkalla kesäkuussa 1944. Mikkelin satama. Kuvaaja L.Johnsson. Lähde SA-Kuva. |
Entiset sotilaat kohtasivat arvottomuuden ja onttouden
tunteita odotetun riemun ja normaaliin elämään palaamisen sijaan. Oli vaikea
kyetä sijoittumaan minnekään. Toisaalta omasta kohtalosta valittaminen oli
turhaa, koska aina oli jollekin käynyt huonomminkin. Häpeälliset tunteet koteloitiin ja niistä
vaiettiin perheen ulkopuolella. Sota oli tehnyt ohiammutuista hiljaisia ja
kyynisiä. Posttraumaattisesta stressistäkään ei vielä osattu puhua. Monelle
omat oireet tuntuivat kummallisilta ja ainutlaatuisilta; kaikki muut vieressä
tuntuivat selviävän paremmin.
Lotat auttamassa evakkoja Vilppulassa kesäkuussa 1941. Kuvaaja Hiisivaara. Lähde SA-Kuva. |
Eloon jääneille elämä ei ollut enää vain lahja
vaan velvollisuus elää kuolleidenkin puolesta. Tämä velvollisuus saattoi
kuitenkin estää vajoamasta apatiaan ja pitää liikkeessä. Onttoa tunnetta sielussa
paikattiin myös pyrkimällä mahdollisimman suureen henkiseen ja materiaaliseen
itsenäisyyteen. Työstä tuli identiteetin määrittäjä ja kodista maailman
keskipiste ja turvasatama. Samalla syntyi hamstraajien sukupolvi. Sodan
jälkeistä aikaa leimasi itsekkyys, jokaisen oli huolehdittava ensisijaisesti
itsestään ja omista läheisistään. Yhteisöllisyys muuttui yksilöllisyyteen.
Uhrautuminen yhteisön eteen vaihtui pärjäämisen pakkoon, kynä, kirves tai lapio
välineenä. Vain itseensä ja omiin voimiinsa saattoi luottaa. Mitenkähän paljon
suomalaisen yhteiskunnan nykypäivän ilmiöitä selittyy edelleen sodan aikaisilla
kokemuksilla ja kuinka monta sukupolvea haavojen vaikutukset siirtyvätkään?
Onko sota se suurin yksittäinen selittäjä esimerkiksi sille, miksi ruotsalaiset
laulavat duurissa ja suomalaiset edelleen mollissa.
Evakkoja Helsingin asemalla pari minuuttia ennen pommitusta. Marraskuu 1939. Lähde SA-Kuva |
Kuvat ovat Puolustusvoimain kuvapalvelun vuonna 2013
auenneesta verkkosivustosta, jonne on tallennettu noin 160 000 Suomen armeijan
sodanaikaista kuvaa. Etulinjasta
kotirintamalle 1939–1945 -kokoelma löytyy verkosta osoitteesta www.sa-kuva.fi. Sivustolla olevat kuvat ovat lisensoitu
Creative Commons -lisenssillä CC BY 4.0.
Sari Näre & Jenni Kirves (toim.):
Ruma sota - Talvi- ja jatkosodan vaiettu historia
Johnny Kniga 2008, 425 sivua.
Kiitos tästä. Aion hakea kirjan käsiini pikimmiten.
VastaaPoistaJenni Kirvekseltä on ilmestynyt jo joitain vuosia sitten myös kirja `Me puolustimme elämää` joka kertoo naisista sodassa. MInulla vielä lukematta, mutta lukulistalla.
Poista