Hae tästä blogista

torstai 21. huhtikuuta 2016

#WhoMadeMyClothes





24.huhtikuuta eli ensi sunnuntaina vietetään Vaatevallankumousta. Vaatevallankumouksessa ihmiset eri puolilla maailmaa näyttävät, että haluamme vaateteollisuudelta lisää vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.
Liike sai alkunsa kolme vuotta sitten, kun yli 1000 ompelutehtaan työntekijää kuoli Rana Plaza tehdasrakennuksen romahduksessa Bangladeshissa 24.huhtikuuta 2013.


Vaatevallankumousviikon aikana meidät kuluttajat haastetaan kysymään vaateteollisuudelta, että kuka on tehnyt minun vaatteeni. Voit osallistua pukemalla viikon aikana jokin vaate nurinpäin päällesi, ottamalla itsestäsi kuvan ja jakamalla sen jossain mediassa hashtagilla #WhoMadeMyClothes. Lähetä myös kuva vaatteesi merkille ja koeta saada vastaus että kuka vaatteen on tehnyt ja missä olosuhteissa.


Ei rytkyille, kertakäyttömuodille ja ihmisoikeuksien polkemiselle! Iso kyllä laadulle, kestävämmälle kulutukselle ja eettisille toimijoille.


#vaatevallankumous, #WhoMadeMyClothes

Kuva minun nurinpäin käännetystä vaatekappaleestani on tässä. Vaatteen tuotelapusta (jota en muuten ollut aiemmin edes lukenut) selviää, että treenihupparini on tehty Myanmarissa ja että 1 % Stormbergin liikevaihdosta käytetään humanitaarisiin ja yhteiskunnallisesti hyödyllisiin hankkeisiin. Lapussa lukee vielä että ” Think twice, Reuse, Recycle, Care for the future”.

Stormberg on yrityksenä hyvin mielenkiintoinen, se on tehnyt ympäristö- ja yhteiskuntavastuullisesta toiminnastaan selkeän markkinointistrategian itselleen.  Ja hyvä näin; ainakin yrityksen sivuilla toiminnan eettiset periaatteet on esitelty hyvin käytännöllisellä tasolla, ei ainoastaan ympäripyöreinä lupauksina.





Kirjoitin viime kuussa täällä miten erään ison turkulaisen yrityksen takapihan roskalava oli täynnä käyttökelpoista materiaalia.  Järjettömän tuhlaamisen ärsyttämänä minä (monen muun tavoin) kirjoitin yrityksen fb-sivuille aika kipakkaa palautetta asiasta. Jos ei asia ärsyttänyt suunnattomasti jo ennestään, niin meinasi mennä suuttumuksen puolelle kun yritys lakonisesti vastasi, että he aina toimivat kierrätyksen huomioiden.    Ai!? Juurihan tässä on toimittu toisin.  

Yrityksen reaktio on malliesimerkki kaikille itse teossa  kiinnijääneille; kiistä kaikki, väitä pontevasti mustaa valkoiseksi, älä selittele yhtään enempää. Vaan kyllä kuluttaja, ärsyttäväkin sellainen, ansaitsisi paremman vastauksen. Ei tule kyseinen yritys saamaan minua enää koskaan asiakkaakseen.

2 kommenttia:

  1. Facebookin Roskalavalla käytiin eilen kipakkaa keskustelua kun yksi ryhmän jäsen (ei yritys, vaan yksityishenkilö) ilmoitti vieneensä 15 isoa säkillistä todella hyviä vaatteita (hänen omat sanat) roskalavalle. Positiivista tuossa oli että kertoi Roskalavalla asiasta, jotta joku voisi käydä hakemassa, mutta olisiko silti voinut hoitaa jotenkin muuten? Hyväntekeväisyysjärjestöjä ja lahjoitetaan palstoja on vaikka kuinka, ja tulevat paikalta hakemaan. Vaikka joku nyt toivottavasti sa "todella hyviä" vaatteita, kyllä se sieltä roskalavalta hakeminen aina vähän "noloa" on ja fiksumpaa olisi suoraan lahjoittaa tarvitseville.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä. Ainakin fb:n annetaan palstat tuntuvat toimivat tehokkaasti, kaikelle mahdolliselle löytyy haluajia jonoksi asti.

      Poista